در این مراسم از خانواده قرآنی فلاحپور، استاد حاج فرهاد فلاحپور، همسر محترمه و عروس گرامی ایشان، استاد و قاری بینالمللی دکتر حاج محمد فلاحپور و استاد امیرحسین فلاحپور و همچنین شاگردان : امیدرضا رحیمی – نفر اول حفظ کل جهان مهنا قنبری – نفر اول حفظ کل دانشآموزی جهان محمدرضا جعفرپور – نفر دوم حفظ کل دانشآموزی جهان و صاحب اثر فاخر قرائت ترتیل کل قرآن در جهان اسلام رضا رضایی – حافظ کل منتخب مسابقه بینالمللی کویت محمدجواد قربانزاده فاطمه تسنیم احدی سیده طهورا نورانی و با حضور نادر حسینی عضو شورای اسلامی شهر رشت وجمعی از مسئولین نهادها و اساتید دانشگاهای گیلان، دانشجویان رشت تقدیر و تجلیل بهعمل آمد.
محمد شادپور، معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان در مراسم تقدیر و تجلیل از مفاخر قرآنی گیلان (خانواده قرآنی فلاحپور و شاگردان ایشان) سخنانش را با شعری از محمدحسین بهجتی《بیا به دامن قرآن زنیم دست امید – که روح را بجز این نسخه هیچ درمان نیست》آغاز نمود و ضمن عرض خیرمقدم و خوشآمدگویی به خانواده و شاگردان استاد حاج فرهاد فلاحپور بیان کرد: طرح تقدیر از مفاخر قرآنی از کارهای بسیار ارزشمند در استان گیلان بوده که از سوی سازمان جهاددانشگاهی گیلان اجرا میشود؛ اجرای این مراسم و تقدیر از مفاخر قرآنی نشان از ارج نهادن به مقام شامخ استاد، معلمان و فعالان قرآنی است که عمر خود را در راه ترویج فرهنگ قرآنی گذاشتهاند.
وی در ادامه گفت: قرآن معجزه جاوید پیامبر گرامی اسلام (ص) است، معجزهای که سراسر برکت، رحمت، خیر و عافیت است؛ قرآن کتابی است که جانهای مرده را حیات و روحهای گرفتار را نجات میبخشد و به مسلمین امید و به مؤمنان نوید ارزانی میدارد.
شادپور با اشاره به فرمایش حضرت محمد مصطفی (ص) درباره قرآن کریم که فرمودهاند: 《اَلقُرآنُ هُوَ الدَّواء – قرآن تنها دوای حقیقی است》بیانات رهبر معظم انقلاب در اختتامیه مسابقات قرآن -۱۳۷۳/۱۰/۱۴- را یادآور شدند که ایشان فرمودند: اگر با قرآن انس پیدا شود بسیاری از ظلمات و ابهام ها از قلب و روح انسان زدوده میشود؛ به برکت قرآن است که انسان از ظلمات اوهام، اشتباهات، خطاها و… به نور هدایت راه پیدا میکند. ما در زمینه زندگی، آینده، تکلیف کنونی، هدف و بسیاری از زمینهها خیلی از مسائل را نمیدانیم.
بشر مشحون به جهالتها است و قرآن برای انسان معرفت میآورد.
وی افزود: توفیقات استان گیلان در زمینههای قرآنی را مرهون وجود ارزشمند دوستداران و ارادتمندان قرآن کریم است استاد فلاپور از مفاخر ماست استادی که نام و آوازه ایشان را سالها همه ما شنیدهایم.
معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی گیلان: با ابراز خرسندی از حضور استاد فرهاد فلاحپور و خانواده قرآنی ایشان در جهاددانشگاهی اضافه کرد: عنایات الهی، نقش خانواده و تلاشهای ایشان عوامل موفقیت استاد بوده است؛ استاد فلاح پور فردی مهربان، خوش بیان، خوش کردار، باوقار و دلسوز است که خود و خانوادهاش را تماماً وقف قرآن کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش درباره ویژگیهای استاد فلاحپور گفت: آموزش صحیح قرآن کریم دغدغه استاد فلاحپور است، استادی که از گیلان حافظ جهانی تربیت میکند و بسیاری از شاگردان ایشان رتبههای نخست را در مسابقات قرآنی جهان اسلام کسب کردهاند. استاد فلاحپور سرمایه معنوی و مادی خود را پایه کار آورده است و شاگردانش را به فراگیری هرچه بهتر قرآن کریم ترغیب میکند.
شادپور همچنین اذعان داشت: روستای شیخعلی کلایه لاهیجان مهد پرورش استاد فرهاد فلاحپور است، کسی که با شیوه مکتبی و سبکی اصولی مفتخر به پرورش صدها حافظ بین المللی و جهانی است است و امروزه این محل در چهل و چهارمین طلیعه فجر انقلاب اسلامی طی مراسمی به عنوان روستای برتر قرآنی معرفی شد که اینها همه در سایه تلاش صحیح، موثر، شبانهروزی و مجدانه استاد حاج فرهاد فلاحپور است که شاگردانش را به مرتبه استادی رسانده است.
وی در پایان یکی از اهداف برگزاری این مراسم را ترویج فرهنگ زیست قرآنی و تعمیق باورهای دینی بهرهگیری از آموزههای دینی و قرآنی برای استحکام خانواده مصونیت از هجمههای فرهنگی برشمرد و افزود: منطقه گیلان دارای جوانان فرهیخته بسیاری است که در زمینه حفظ و قرائت قرآن کریم به سطح بالایی دست یافتهاند و در نتیجه تقدیر از عزیزان قرآنی میتواند سبب گرایش هرچه بیشتر عموم مردم به فرهنگ و مفاهیم قرآنی شود. انشاءالله خداوند متعال توفیق انس با قرآن در دنیا و همنشینی با اهل قرآن در آخرت را روزی همه بگرداند.
استاد حاج فرهاد فلاحپور ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اساتید جهاددانشگاهی و جوانان دانشجو که به دنبال حقیقت و اصالت فرهنگی جامعه اسلامی هستند گفت: ملت ما تشنه فرهنگ ناب قرآنی است، امروزه برخی با تفکر مدرنیسم و با نام عقلانیت به سنتها و باورهای اصیل دینی و اسلامی ما میتازند و جامعه زمانی تحت تاثیر القائات آنان قرار میگیرند که نسبت به قابلیتهای نهفته در سنت اصیل اسلامی ناآگاه باشد. متاسفانه ما از این قابلیتهای اعجازی قرآن که متناسب با عقل فطری بشر می باشد شناخت کافی نداریم و مسیر ارتباطی با قرآن را گم کردهایم، مبلغین و خواص جامعه این مسیر ارتباطی بشر با قرآن را که منبع وحیانی و قرآنی دارد را به درستی ادراک و تفهیم نکردهاند؛ و قرآن را کتاب مجالس ختم مردگان و شنیدن آوای آن را به نوعی اخبار و ناقوس مرگ نمودهاند، در حالی که به تعبیر امام انقلاب، قرآن کتاب زندگانی مادی و معنوی ماست، که اگر دنیای ما با آن آباد نشود، آخرت آبادی هم نخواهیم داشت.
مهجوریت قرآن نیز در خواص و عوام جامعه، از گم کردن مسیر ارتباطی عمومی و همگانی بشر با قرآن می باشد، که جزئیات این مسیر ارتباطی به صراحت در قرآن برای بشر تبیین شده است.
فلاحپور ادامه داد: خداوند متعال نظام ارتباطی بشر با قرآن را با فرمان مقتدرانه و آمرانه اقرأ در ابتدای نزول قرآن بر بشریت ابلاغ و اعلام کرده است، اما متاسفانه بشر این لقمه آماده سفره لیلهی قدر ضیافتالله را که حسب «ولقد یسرنا القرآن… از آب خوردن بر بشر آسانتر گردیده را، برنتابیده و راه ورود برکات نازله از قرآن را بر خود بسته است.
وی اظهار داشت: خداوند در ادامه فرمان «اقرأ» با “وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا” روش و قالب خواندن قرآن متناسب با فطرت انسانی را، مشخص کرده و این شیوه ارتباطی با الفاظ مبارک را، راه رسیدن به مقام انس و دستیابی به برکات نازله از قرآن کریم قرار داده است.
فلاحپور با بیان اینکه انگیزه بعثت پیامبر، تلاوت قرآن بر بشر بوده است، گفت: مبارک بودن رمضان کریم، «خیر من الف شهر» شدن شب قدر، این پیام را برای بشر دارد که هر چه و هرکس با قرآن ارتباط پیدا کند متصف به صفت «کریم» خواهد شد، عزت و کرامت انسان از مسیر «اقرأ» حاصل می شود، «اقرأ و ربک الأکرم» وی افزود: مسیر درست ارتباط و انس با قرآن، حلقه گمشده زندگی امروز جامعه ماست و محرومیت و مهجوریت امروز بشر از این نسخه نجات بخش و حیات بخش، از همین حلقه مفقوده است.
استاد فلاحپور با بیان اینکه چون قرآن، «تلاوت شده» بر پیامبر(ص) و بر امت او نازل شده است طبیعتا در فطرت بشر و در ظرفیت وجودی انسان تعبیه شده، و رسالت معلم قرآن، شکوفا کردن و برجسته و بیدار کردن این کلام الهی نهفته در فطرت انسان است، لذا: در مسیر تعلیم قرآن هیچ محدودیت و استثنایی وجود ندارد و شعار قرآن «وان لیس للإنسان اِلّا ما سَعی” است و هر کس حاصل سعی و تلاش خود را میبیند؛ و باید خود و فرزندانمان در این مسیر که سر آغاز رسیدن به برکات الهی است قرار دهیم.
وی با یادآوری سخن استاد شهید مرتضی مطهری درباره قرآن که فرمودهاند «قرآن دو زبان دارد و با مخاطبان خود با دو زبان سخن میگوید: زبان عقل و استدلال و زبان دل» گفت: زبان دل قرآن، با غرائز متعالی بشر و فطرت خداجویی و حس برتر انسان سر و کار دارد و از درون انسان مرتبط با قرآن را متحول میکند و این تاثیر اعجازی قرآن بر بشر، فارغ از هر سن و سوادی، قوم و نژادی از انسان را در بر میگیرد و همه در برابر قرآن اثرپذیر هستند، و اینجاست که اعجازگونه، قرآن بشر را فرا میگیرد، نه بشر قرآن را، و وجود انسان در هر شغل و مقامی متبرک به برکات الهی میشود و برکات او جامعه را فرا میگیرد. به تعبیر آن عارف قرآنی، آیت الله حسنزاده آملی، انسان باید قرآن بشود، قرآن «لَا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُون” است، جز پاکان را نمیپذیرد، هر کس به تبع قرآن و موآنست با آن، پاک و نفوذ ناپذیر در برابر گناه و پلیدیها باشد به کرامتی میرسد که «لَا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» میشود و ناپاکی و ناپاکان نمیتوانند فکر و خیال و اخلاق و رفتار و عمل او را مس کنند مگر مطهّرون.