دکتر عباسی استاندار گیلان:

دست‌اندرکاران حوزه بازرگانی گیلان بازاریابی تولیدات را اولویت قرار دهند

پژواک شمال: استاندار گیلان از فعالان بخش بازرگانی استان خواست بازاریابی برای کالاها و محصولات گیلانی را در دستور کار و اولویت قرار دهند و گفت: نباید اجازه دهیم سودجویی عده ای، خللی در عرضه تولیدات محوری استان اعم از چای، برنج و زیتون که برند(ویژند) گیلان محسوب می شوند، ایجاد کند.

دکتر اسدالله عباسی در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان اظهار کرد: برند محصولات باکیفیت گیلانی باید حفظ شود و دستگاه‌هایی مانند، گمرک، راهداری، استاندارد و غیره که به فعالان اقتصادی خدمات می دهند با ایجاد پنجره واحد موانع را رفع و مسیر فعالیت را برای آنها تسهیل کنند.

وی ادامه داد: باید مسیر را برای صادرات کالاها با کمترین هزینه، زمان و مسافت هموار کرد و با تکمیل مسیر ریلی و راه‌اندازی کریدور شمال – جنوب مبادلات تجاری، ترانزیتی و اقتصاد ملی را تقویت و وابستگی به سایر کشورها را کاهش داد.

وی خواستار افزایش ظرفیت ها در بخش زیرساختها شد و افزود: باید اینک پس از بهره‌برداری از راه‌آهن رشت – انزلی در مرحله دوم پل و ابنیه لازم ایجاد شود تا سرعت انتقال بار از ریل افزایش یافته و نیاز به حضور فیزیکی نباشد؛ این مهم در ورودی و خروجی آزاد راه قزوین – رشت انجام شده اس

دکترعباسی تصریح کرد: برای صادرات محصولات گیلانی مانند چای، برنج، زیتون، سیمان و کیوی بازاریابی شود.

وی اضافه کرد: در سفر به روسیه توانستیم تاحدودی مسیر را برای صادرکنندگان این کالاها تسهیل کرده و کالای ایرانی را به مردم آن کشور معرفی کنیم اما دستاوردهای این سفر در داخل معکوس جلوه داده شد.

استاندار گیلان ادامه داد: برخی از تجار در معرفی این محصولات و کالاها در بازارهای خارجی عملکردی موفق‌تر داشته‌اند از اینرو باید راه را برای آنها هموارتر کرد نه آنکه برای ورود و خروج کالا از پایانه‌های گمرکی در آستارا برخی دستگاهها تبعیض قائل شوند و در واقع اولویت باید با کالاهای فاسدشدنی نظیر میوه و تره بار و غیره باشد و کالاهای عادی در مرحله دوم قرار گیرد.

استاندار گیلان افزود: حمل و نقل ترکیبی نباید به صادر کننده تحمیل شود و از کشتی های قدیمی بدون یخچال برای حمل این کالاهای فاسدشدنی استفاده نشود و کشتیرانی و منطقه آزاد انزلی هم طی فراخوانی از صادرکنندگان مواد فاسد شدنی مانند میوه و تره بار دعوت کند برای کاهش هزینه های حمل و نقل از کشتی های یخچال دار استفاده کنند.

وی از دستگاههای اجرایی از جمله گمرکات استان خواست با برنامه ریزی و تسهیل کار از چند صفی شدن کامیونها در مبادی ورودی و خروجی مرزی جلوگیری کرده و ساماندهی این موضوع را برعهده گیرند.

دکتر عباسی اظهار کرد: دستور احداث تیر پارک برای پایانه گمرکی در آستارا صادر شده بود اما این مساله همچنان اجرایی نشده است.

وی درآمد ارزی و عوارض گمرکی استان را ۵۵ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این درآمد به مرکز ارسال شده است درحالی که باید بخشی از این درآمد برای ایجاد زیر ساختهای لازم گمرکی در استان هزینه شود.

وی تصریح کرد: نباید میزان واردات در گیلان به دلیل سهولت رویه‌های ورود و خروج کالا از مرزهای سایر استانها بیشتر از صادرات باشد باید با رفع تبعیض ها، کاهش زمان صدور مجوزها از سوی اداره کل استاندارد و نیز هوشمند سازی فرآیند نوبت دهی کامیونها توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و تسهیل رویه های گمرکی از مرزهای گیلان صادرات را تسهیل کرد.

دکترعباسی بر ایجاد و تقویت تعامل و همکاری بین اتاق های بازرگانی و تعاون تاکید کرد و گفت: هم اینک شرکتهای تعاونی مرزنشینان از مسیر و اهداف خود منحرف شده است این تعاونی ها باید ساماندهی شده و در جلسه شورای تعاون استان مورد بررسی قرار گیرند.

وی راه اندازی کریدور شمال- جنوب را برای استان گیلان بسیار حیاتی دانست و افزود: باید تلاش کرد این کریدور هرچه سریعتر راه اندازی شود و اتصال مجتمع بندری انزلی به راه آهن سراسری نیز در دستور کار قرار دارد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://www.pezhvakeshomal.ir/?p=13756

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها